اینـم از شـام

«شام چی بپزم؟» این سوال را بارها از زبان هر زن خانه‌داری که می‌شناسید، شنیده‌اید؛ فرقی نمی‌کند او سرآشپزی نمونه با چندین کتاب آشپزی در کتابخانه‌اش باشد یا تا به حال پایش را در آشپزخانه نگذاشته باشد، او همیشه برای اینکه شام چی بپزد، سوال می‌پرسد.

اینـم از شـام

محدحسین وکیلی- «شام چی بپزم؟» این سوال را بارها از زبان هر زن خانه‌داری که می‌شناسید، شنیده‌اید؛ فرقی نمی‌کند او سرآشپزی نمونه با چندین کتاب آشپزی در کتابخانه‌اش باشد یا تا به حال پایش را در آشپزخانه نگذاشته باشد، او همیشه برای اینکه شام چی بپزد، سوال می‌پرسد و حسابی ذهنش درگیر این ماجراست که برای وعده پایانی یک شبانه‌روز باید چه مواد غذایی استفاده کند و چه چیزی تهیه کنید.

.......


وعده شام باید هم سبک باشد و راحت هضم شود هم ویتامین‌ها و پروتئین‌های لازم را داشته باشد، برای همین به سختی می‌توان یک شام خوب پخت، البته سختی کار در آشپزی نیست؛ بلکه انتخاب غذایی است که می‌خواهد بر سر سفره خانواده بنشیند.

این غذا مسئولیت زیادی بر گردن دارد فقط نباید افراد را سیر کند؛ بلکه باید زیبا و لذیذ باشد و خوردن آن حس خوبی به اعضای خانواده بدهد، البته سالاد‌ها هم گزینه‌های خوبی برای شام هستند، با توجه به اینکه وقت آشپزی برای تهیه وعده شام در مقایسه با دیگر وعده‌های غذایی کمتر است، پس می‌طلبد غذاهایی را که سریع‌تر پخته می‌شوند، برای این وعده غذایی انتخاب کنید. گاهی سبزیجات و سالاد‌ها می‌توانند بخش زیادی از این وعده باشند. 

خوردن سبزیجات نه تنها به سلامتی افراد کمک زیادی می‌کند؛ بلکه هضم آن‌ها راحت است و با معده‌ای سبک‌تر می‌توانید خواب راحت‌تری داشته باشید، همراهمان باشید تا در این مطلب در رابطه با وعده شام صحبت کنیم و چند رسپی خوب به شما معرفی کنیم تا احتمالا بتوانیم شما زن خانه‌دار را تا حدود از یک سرگیجه مهم روزانه رهایی دهیم.

..........................................

 

شام بخوریم یا نخوریم؟

وعده شام مانند سایر وعده‌های اصلی غذا، مهم است. بسیاری از افراد به علت ترس از چاقی، شام نمی‌خورند. حذف وعده شام باعث می‌شود که معده به مدت طولانی یعنی از ناهار تا صبح روز بعد تقریباً خالی از غذا بماند و اگر هیچ‌گونه ماده غذایی در این فاصله طولانی مصرف نشود، دچار افت قند خون و عوارض ناشی از آن خواهید شد.

ولی در اکثر موارد، حذف وعده شام سبب می‌شود که شخص به علت گرسنگی به ریزه‌خواری بپردازد و در چنین مواردی معمولاً عاشق شیرینی می‌شوید و به مصرف مواد شیرین و پرکالری روی می‌آورید، آن وقت است که دیگر تنقلاتی مانند شیرینی، شکلات، بستنی، آجیل و امثال آن که از مواد پرکالری و چاق‌کننده هستند، یار همیشگی شما می‌شوند و بعد از مدتی به این ترتیب دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوید.

بنابراین وعده شام به این معنا نیست که از غذای مفصل یا چرب و سرخ‌کردنی استفاده کنید، بهتر است وعده شام سبک و بیشتر حاوی ساندویچ‌های ساده‌ای مانند پنیر و گردو و خیار و گوجه‌فرنگی یا سایر ساندویچ‌های سبک خانگی باشد یا در فصل تابستان از غذاهایی مانند نان و پنیر و هندوانه، طالبی یا انگور و امثال آن استفاده شود. وعده شام را نباید نزدیک به هنگام خواب میل کرد زیرا موجب پر شدن معده و ایجاد سنگینی و نفخ در دستگاه گوارش شده و در خواب اختلال ایجاد خواهد کرد. ضمناً مصرف شام نزدیک به هنگام خواب به‌ویژه اگر شامل شامی سنگین و حاوی مواد پرکالری باشد چون بعد از مصرف آن، بدن فعالیت ندارد و در حالت سکون قرار می‌گیرد و موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود. بنابراین در عین حالی که مصرف وعده شام توصیه می‌شود ولی باید توجه داشت که این وعده، حاوی غذاهای سنگین و پرکالری نباشد.

 

ساندویچ‌هایی برای شام

بچه‌ها عاشق ساندویچ هستند، مخصوصا اگر از نوع خانگی و سالم باشد، ساندویچ گزینه مناسبی برای شام است، هم درست کردن آن زحمتی ندارد و سریع حاضر می‌شود و هم بسیار سبک است. برای درست کردن ساندویچ این را به خاطر داشته باشید که کاهو و کلم و گوجه و خیارشور بخش خوشمزه هر ساندویچی است و خوردن آن را برای هر کسی لذت‌بخش‌تر می‌کند، به‌ویژه اگر گوجه و خیارشور را با دقت خرد کنید تا کاملا نازک و هم اندازه باشند، آن وقت دیگر یک ساندویچ فوق‌العاده دارید، فراموش نکنید اگر در ساندویچ زیاد خیارشور بگذارید آن را شور می‌کنید و به خاطر وجود خیارشور به آن نمک نزدید یا سس را بی‌نمک آماده کنید، بعد از سالاد سس‌ها نقش پررنگی دارند، به راحتی می‌توان سس‌های خانگی درست کرد که بدون مواد افزودنی هستند و سالم‌ترند، اما اگر حوصله‌اش را ندارید سس‌هایی با طعم‌های متنوع در بازار موجود است، آب لبو و کلم قرمز برای رنگ بخشیدن به سس‌ها معجزه می‌کند، می‌توانید سس‌های رنگا‌رنگ با رنگ‌های غذایی خانگی و سالم درست کنید، زردچوبه و زعفران رنگ زرد دلنشینی دارند، سس کچاب و سس مایونز را اگر با هم ترکیب کنید صورتی کمرنگ زیبایی می‌شود و از آب لبو می‌توان به رنگ قرمز چشم‌نوازی رسید، اگر آب کلم قرمز را با کمی جوش شیرین مخلوط کنید آبی تیره جذابی به شما می‌دهد، می‌بینید چقدر راحت می‌توان سس‌های رنگارنگ با رنگ‌های خانگی سالم تهیه کرد؟

خب حالا نوبت نان است، هیچی سنگک نمی‌شود اما نان باگت هم گزینه خوبی برای ساندویچ است خواهشا دور سوسیس و کالباس را خط بکشید و ساندویچ مرغ یا همبرگر خانگی درست کنید، البته قارچ هم همنشین خوبی است، فلافل خانگی هم یک گزینه بی‌نظیر برای شام ساندویچی است.

 

شام سالادی

سالاد‌ها برای یک شام سبک فوق‌العاده‌اند دستور چند سالاد را به شما می‌دهیم تا اگر خواستید شام سالاد بخورید یک سالاد متنوع و جدید شبتان را زیباتر کند:

 

سالاد کرفس با انگور و مغز گردو

مواد لازم: مغز گردو نصف لیوان، کرفس خرد شده نصف لیوان، انگور بی‌هسته، نصف لیوان، سیب یک عدد، سس مایونز ۳‌قاشق غذاخوری، آبلیمو یک قاشق غذاخوری، کاهو چند برگ

طرز تهیه: سس مایونز، آبلیمو و کمی نمک و فلفل را داخل کاسه بریزید و مخلوط کنید، سیب را پوست کرده و نگینی خرد کنید، سپس سیب خرد شده، گردو، انگو و کرفس خرد شده را به سس اضافه کنید، داخل بشقاب چند برگ کاهو بگذارید و سالاد را روی آن بریزید و سرو کنید.

فوت کوزه‌گری: از ساقه‌های بالایی و نازک کرفس استفاده کنید، فراموش نکنید اگر مغز گردو را کمی تفت بدهید تردتر و لذیذتر می‌شود.

 

سالاد قارچ و جعفری

موادلازم: قارچ ۴۰۰ گرم، جعفری تازه خرد شده نصف لیوان، پنیر پارمزان رنده شده نصف لیوان، آبلیموی تازه یک چهارم لیوان، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم، روغن زیتون یک چهارم لیوان

طرز تهیه: قارچ‌ها را بشویید و خوب خشک کنید (قارچ‌ها را به نوبت بشویید و خشک کنید تا رطوبت جذب قارچ نشود) قارچ‌ها را بعد از شستن خرد کنید و داخل کاسه‌ای بریزید سپس جعفری خرد شده، پنیر پارمزان، روغن زیتون، آبلیمو، نمک و فلفل اضافه و خوب مخلوط کنید.

فوت کوزه‌گری: هم اندازه بودن قارچ‌ها و درست خرد شدن آن‌ها در زیبایی سالاد نقش پررنگی دارد، برای طعم بهتر از آبلیمو تازه استفاده کنید یا حتی اگر ممکن است لیمو را فشار بدهید تا از آب‌ها استفاده کنید.

 

سالاد سیب‌زمینی و لوبیا و ذرت

مواد لازم: سیب‌زمینی دو عدد، لوبیا چیتی کنسروی یک لیوان، هویج دو عدد، ذرت کنسروی نصف لیوان، خیارشور خرد شده نصف لیوان، سس مایونز نصف لیوان

طرز تهیه: سیب‌زمینی را بپزید و پوست بکنید و خرد کنید، سیب زمینی خرد شده لوبیا چیتی، هویج پخته خرد شده، ذرت، خیارشور، سس مایونز، نمک و فلفل را داخل کاسه‌ای بریزید و مخلوط کنید، بعد از یک ساعت قرار دادن در یخچال آماده سرو است.

 

همنشین‌های ساده شام

قبول دارید همیشه یکسری غذاها و مواد غذایی سر‌و‌کله‌شان در شام پیدا می‌شود؟ مثلا همین سیب‌زمینی خودمان، سیب‌زمینی را می‌شود شصت مدل پخت، چرا آن را همیشه آب‌پز می‌کنید؟ یا املت و تخم‌مرغ می‌دانید افزودن ادویه و سبزیجات خشک به املت چقدر در تغییر طعم آن نقش پر‌رنگی دارد؟ همه این‌ها را گفتم تا بگویم تنوع به آشپزی کمک می‌کند سیب‌زمینی و تخم‌مرغ در شام حضور پر‌رنگی دارند اما یکنواختی آن‌ها بعد از مدتی خسته‌کننده می‌شود، سعی کنید هربار به روشی آن‌ها را درست کنید یا حتی هر بار غذا را یکجوری تزئین کنید تا دلنشین‌تر باشد، مثلا یک هفته سیب‌زمینی را پوره کنید هفته بعد تنوری با ورقه‌های پنیر پیتزا و هفته بعد چیپسی، یک هفته روی آن پنیر بریزید و در فر بپزید، یک هفته با چند افزودنی خوشمزه آن را تبدیل به سالاد سیب‌زمینی کنید. از ادویه‌ها هم غافل نشوید، گاهی به شدت مفید هستند. امیدواریم یک شام خوب و لذیذ در کنار جمع صمیمی خانواده خود میل کنید؛ شامی که کم‌کالری و سالم باشد و از طرفی دیگر حس خوب و لذت‌بخشی را به شما هدیه کند.

..........................................

 

دستور چند غذای سریع برای یک شام خوشمزه

آشپز باشید

۱. اسپاگتی : این غذای کلاسیک ایتالیایی به راحتی آماده می‌شود و افراد خانواده را کاملا سیر می‌کند. می‌توانید از پاستای گندم یا به عنوان غذای فاقد گلوتن از پاستای نشاسته استفاده کنید. پخت ورمیشل تنها ۳‌دقیقه طول می‌کشد و نوع گندم آن حدود ۶‌دقیقه. ماکارونی‌های رشته‌ای هم فقط در چند دقیقه پخته می‌شوند.

۲. ماکارونی و پنیر : ماکارونی و پنیر غذای مورد علاقه بچه‌ها و بزرگ‌ترهاست. برای تنوع بیشتر می‌توانید از پنیر موتزارلا به جای پنیر چدار استفاده کنید. مقداری بروکلی نیز اضافه کنید تا از سبزیجات هم استفاده کرده باشید. پخت این غذا تنها ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

۳. همبرگر : همبرگر را با پنیر بپوشانید و با کاهو و گوجه فرنگی آرایش کنید. زمان پخت یک همبرگر به طور متوسط ۴ دقیقه خواهد بود، می‌توانید در صورت لزوم یک دقیقه دیگر نیز به آن اضافه کنید. حواستان به زمان باشد زیرا هنگامی که یک همبرگر نپخته را دوباره سرخ می‌کنید همبرگر پخته خشک خواهد بود.

۴. سالاد سرآشپز : کمی گوشت سرد با پنیر یخ زده بردارید، کمی تخم‌مرغ نیمرو کنید و سالادی درست کنید که همه خانواده دوست داشته باشند. سالاد سرآشپز معمولا با ژامبون، بوقلمون، مرغ، گوشت گاو کباب شده یا هر ترکیب دیگری درست می‌شود. خیار، گوجه‌فرنگی و کاهو نیز از مواد اساسی این سالاد هستند.

۵.کباب مرغ با سیب‌زمینی پخته و ذرت

قبل از گریل‌کردن با خواباندن سینه مرغ کبابی در سس باربکیو کمی به آن عطر و طعم بدهید. با چنگال در سیب‌زمینی‌ها چند سوراخ ایجاد کنید و سپس در مایکروویو قرار دهید. سینه مرغ را به صورت پروانه‌ای برش دهید تا سرعت سرخ شدن بالا رود. مدت پخت این غذا ‌۲۰دقیقه است.

۶. پنیر سرخ شده : بچه‌ها عاشق ساندویچ‌های پنیر سرخ شده هستند. کمی گوجه‌فرنگی، قارچ، آووکادو، پنیر موتزارلا یا چدار اضافه کنید و مقدار اندکی کره یا مارگرین روی نان بمالید و هر طرف را به مدت یک دقیقه سرخ کنید.

۷. سوپ مرغ رشته فرنگی : مرغ را با کمی حبوبات، سبزیجات و رشته فرنگی در قابلمه بیندازید و حرارت را روی کم تنظیم کنید وقتی از محل کار به خانه بر می‌گردید، غذا آماده است.

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 9 دی 1395    | توسط: mehdi shoosh    | طبقه بندی: کدبانو،     | نظرات()